Fram till den sista mars måste vinterdäcken sitta på, men sen är det fritt fram att byta - såvida det inte finns risk för vinterväglag.
Snart är det dags att byta till sommardäck igen. Fram till den sista mars måste vinterdäcken sitta på, men sen är det fritt fram att byta - såvida det inte finns risk för vinterväglag. Om du bor långt norrut kan det vara bra att behålla vinterdäcken på någon vecka till då april brukar komma med överraskande väder från och till.
Passa på att ta en titt på sommardäcken redan nu för att se efter att de är i gott skick, oavsett om du tänker byta däcken själv eller om du tänkt boka tid hos en däckverkstad. Däckverkstäderna brukar jobba på högtryck vid den här tiden på året, så passa på att boka en tid snarast möjligt.
Är mönsterdjupet tillräckligt? Sommardäck måste ha minst 1,6 mm mönsterdjup i huvudmönstret för att vara lagliga. Dock så rekommenderas ett mönsterdjup på minst 3 mm för att däcken ska fungera optimalt vid inbromsningar och för bästa grepp. Om dina däck är på gränsen till att vara för slitna är det bättre att byta redan i början av säsongen. Se även efter om däcken är torra, har sprickor eller andra skador. Då bör de också ersättas.
Sätt alltid det bästa däckparet bak för bästa grepp. Det gäller oavsett om du har en framhjuls-, bakhjuls- eller fyrhjulsdriven bil.
Nytt på hemsidan
Har du någon fråga om besiktning av fordon, bokning eller om någon av våra besiktningar? Nu kan du snabbt få svar i vårt nya supportforum eller via vår live-chatt där våra kunniga kundtjänstmedarbetare finns på plats för att svara på dina frågor. Fyll bara i ditt namn och din fråga samt eventuellt ditt registreringsnummer om frågan gäller ett specifikt fordon så hjälper vi dig!
Bilbesiktning för säkrare vägar
Varför har vi egentligen lagstiftning för besiktning av våra bilar? Efter andra världskrigets slut fick fler och fler råd att köpa bil i Sverige. Vägnätet byggdes ut och gjorde det enklare för privatpersoner att ta sig fram. Samtidigt fanns det en baksida i form av att antalet olyckor sköt i höjden.
Bilbesiktning infördes alltså för att sänka antalet bilolyckor på vägarna. År 1964 påbörjades den första provverksamheten på sju orter i landet och redan året efter startade verksamheten på allvar då periodisk kontrollbesiktning blev obligatorisk. Även om andra faktorer såsom bättre vägar och förändringar i körkortsutbildningen också har påverkat, har kontrollen av de fordon som rullar på vägarna samt utvecklingen för att göra dem ännu säkrare definitivt gjort avtryck i statistiken.
Lite förenklat så har antalet dödsolyckor sjunkit till mindre än en tredjedel per år mot det antal som skedde i början av 1960-talet. Samtidigt är antalet bilar på vägarna omkring fem gånger högre. Du som tycker det är spännande att se mer exakta siffror kan gärna ta en titt på den här rapporten Pdf, 250.1 kB..
Kort sammanfattat så har fordonen på vägarna blivit enormt mycket säkrare än de var för 50 år sedan och besiktningsarbetet är en viktig del av detta. Bara en sån enkel sak som att kontrollera att säkerhetsbältena fungerar som de ska minskar risken för svåra skador vid en eventuell krock.
Det arbete som påbörjades av statliga Svensk Bilprovning AB har nu privatiserats och delats upp på ett flertal aktörer där Opus Bilprovning är ett av de största företagen på marknaden. Vi är självklart stolta över att vara del av detta viktiga arbete som stärker säkerheten på de svenska vägarna.