Opus Bilprovning värnar om ett öppet och transparent arbetsklimat där vi agerar etiskt och i enlighet med lagar och regler. För att säkerställa en hög standard och ge medarbetare, samarbetspartners och andra intressenter möjlighet att påtala missförhållanden erbjuder vi en visselblåsarfunktion. Genom denna funktion kan du på ett säkert och konfidentiellt sätt rapportera misstankar om allvarliga oegentligheter inom Opus verksamhet.
Visselblåsarfunktionen är avsedd för att anmäla allvarliga missförhållanden som exempelvis:
Rapporteringssystemet är inte avsett för att hantera allmänna klagomål eller synpunkter som inte rör allvarliga missförhållanden. Sådana ärenden bör istället anmälas till vår kundtjänst.
Rapporteringen kan göras anonymt om så önskas. För att säkerställa en trygg och konfidentiell hantering samarbetar vi med en extern tjänsteleverantör (Nordic Whistle) som garanterar att dina uppgifter skyddas och hanteras korrekt. Alla rapporter som inkommer via visselblåsarfunktionen hanteras av Opus Bilprovnings VD, HR-chef och säkerhetschef, som gemensamt ansvarar för att utreda ärendet och vidta nödvändiga åtgärder.
Länk till rapporteringsformuläret
Vi uppmuntrar alla som rapporterar att ge så detaljerad information som möjligt för att underlätta en rättvis och snabb hantering av ärendet. Alla ärenden som inkommer via visselblåsarfunktionen utreds noggrant, och lämpliga åtgärder vidtas vid behov.
Opus Bilprovning garanterar att ingen som rapporterar ett missförhållande ska behöva utsättas för repressalier eller negativa konsekvenser. Vi ser till att visselblåsare skyddas och att deras rättigheter beaktas fullt ut.