Du kanske har läst våra tidigare artiklar där vi har skrivit om hur det går till när vi på Opus Bilprovning besiktar bilar. I den här artikeln tänkte vi ge alla motorcykelentusiaster lite mer kött på benen och berätta lite om vad vi kontrollerar när vi gör en MC-besiktning.
Rätt motorcykel och rätt uppgifter
Precis som när vi besiktar en bil kontrollerar vi först av allt att det är rätt fordon vi har att göra med när vi ska besikta MC. Vi kontrollerar fordonets identitet, karosserikod, kopplingsanordning, färg med mera. Mätarställningen kontrolleras och förs in i protokollet.
Härefter följer en utvändig kontroll när motorcykeln står på marken. Stommen och ramen kontrolleras. Vi undersöker framgaffeln inklusive fjädring och stötdämpning.
Motor och kraftöverföring kontrolleras. Här tittar vi bland annat på bränsleslangar, avgassystem, elsystemet, kraftöverföringssystemen såsom drev/kedja eller remskiva/rem samt drivknutar.
Vi utför ett högtrycks- och ett lågtrycksprov, kontrollerar bromsarna (inklusive ABS-system) och genomför en funktionskontroll. Vid bromskontrollen ser vi även över transmission, hjulbromsar och manövreringssystem.
Karosseriet inspekteras. Vi tittar bland annat på sätet, fotstöden, central- och sidostöd och ser efter så att det inte har monterats några trafikfarliga anordningar på motorcykeln.
Samtliga lyktor och signalsystem kontrolleras. Det inkluderar bland annat positionsljus, reflexer, skyltlykta, stoppljus, blinkers och huvudstrålkastare.
Din motorcykel lyfts upp
I nästa steg lyfter vi upp motorcykeln för att kunna kontrollera mekaniska detaljer såsom hjul, däck och länkarm. Dina däck måste givetvis uppfylla de gällande kraven på mönsterdjup (1 millimeter, men mer är önskvärt för högre säkerhet). Vi kontrollerar att hjulens balans stämmer samt att hjullagren rullar fritt.
Vid underredskontrollen tittar vi på hur ramen ser ut undertill och att motorns fästanordning är hel.
Dags att provköra
Precis som hos bilar genomför vi en provkörning för att få en bättre uppfattning om motorcykeln. Vi känner efter så att inget känns skevt eller instabilt, att fjädringen reagerar normalt och att stötdämpningen fungerar. Styrsystemet ska fungera utan att kärva liksom gas- och bromsreglage.
Vi lyssnar så det inte förekommer någon form av missljud i hjullager, kraftöverföring eller från avgassystemet. Om din motorcykel är mycket högljudd kan vi komma att genomföra en bullermätning för att mäta om den håller sig inom de lagliga gränserna.
Vi kör ett stycke och gör ett bromstest där vi känner efter om bromsegenskaper och rörelsereserv fungerar som önskat.
Hastighetsmätaren kontrolleras, vi testar signalhornet, kontrollerar backspeglar och eventuella rengörare, rutor och vindskydd.
Om det inte finns något att anmärka på har du nu en nybesiktad motorcykel som du kan njuta av sommaren på.
MC-test - extra säkerhet för dig som förare
Om det inte är dags för besiktning än, men du ändå känner att det finns några punkter som du är osäker på om de är i skick, erbjuder vi Opus MC-test. Det kan vara bra att utföra mellan varven eftersom motorcyklar bara besiktas vartannat år. Vi rekommenderar det särskilt om du ska ge dig ut på en långresa så att din motorcykel får en ordentlig koll innan.